De Coriolisafbuiging, deel 1

Op aarde buigen voorwerpen die in de lucht bewegen (projectielen, vliegtuigen…), maar ook bewegende lucht zelf af. Het noordelijk halfrond heeft te maken met een afbuiging naar rechts, het zuidelijk halfrond heeft te maken met een afbuiging naar links.

De oorzaak van deze afbuiging is dat de aarde langzaam onder het projectiel verder om haar as draait. Deze afbuiging is overigens slechts schijnbaar: het vliegtuig kan dan wel een rechte koers aanhouden, op de radarbeelden op aarde zal een afbuiging naar te zien zijn omdat de radarstations op aarde wél met de aarde meedraaien om haar as. Bekijk zelf in deze animatie hoe de rechte baan van het projectiel vanop de begane grond als een – overigens betoverend mooie – kromme wordt waargenomen.

Screenshot van de animatie

De witte rechte lijn is de werkelijke baan, de rode kromme is hoe de baan wordt waargenomen vanop aarde. Je kan zelf verschillende snelheden voor het projectiel instellen en het gradennet aan- of uitschakelen.

2 Reacties op “De Coriolisafbuiging, deel 1

  1. Wowow, idd: betoverend mooi! Dankzij jullie bijzonder knappe animatie, bewonderenswaardig knap! Druk ik even op de knop omdat ik mijn gsm-oplader niet vind en dan noodgedwongen aan de compu wil opladen, kom ik onverwachts terecht in een geweldige aardrijkskundeles! Dat zijn de verrassingen van het web. Hier weer iets wonderbaarlijks beleefd! Bewust heb ik het woord ‘geleerd’ in de vorige zin gemeden, dat heeft nog al te dikwijls een connotatie van ‘ouderwets schools’. Je weet wel wat ik bedoel.

Geef een reactie

